A Valve megalakulsa utn kt projekten kezdett el dolgozni. Az els egy elsszemly akcijtk volt, a Doom nyomdokain, idegenekkel, lvldzssel, s izgalmakkal, Quiver munkacmen. A msodik jtk, Prospero munkacmen futott, ez egy jval nyugodtabb lgkr kalandjtk-flesg volt, mely ersen hajazott a Myst-re. Ahogy a Half-Life projekt egyre nagyobb lett, a Prospert egyre inkbb elkezdtk elhanyagolni, majd le is lltak vele, viszont rengeteg zsenilis elem bekerlt gy a shooterbe. Idkzben a Valve-nl rjttek, hogy a Half-Life sokkal grandizusabb jtk lesz annl, semmint hogy a jelenlegi formjban megvalsuljon. gy aztn 1997 vgn Gabe s Mike egy v halasztst jelentettek be, mialatt a jtkot az alapoktl kezdve teljesen jrartk. Jobban nem is dnthettek volna.
Prospero
A Valve els jtkkoncepciinak egyike. Eredetileg a Half-Life utn jelent volna meg nhny hnappal, intrikkkal tzdelt trtnettel s pszionikus kpessgek segtsgvel trtn harcrendszerrel. A Prospero hsnje (eredeti nevn a „Knyvtros”, vagy „Aleph”) rengeteg vltoztatson ment keresztl, a vgs terv szerint pszionikus kpessgeit klnfle eszkzk „beptsvel” bvthete volna (mint a Deus Ex augmentation-rendszere). Ahogy a Quiver projekt megvalstotta a Prospero clkitzseinek nagy rszt, a jtkot mr egy nagy MMORPG-nek kpzeltk el, melyben tallhat egy hatalmas „knyvtr” amelybl kivlaszthat lett volna a jtkos ltal favorizlt univerzum. St, ezen univerzumokat akr a jtkosok is megtervezhettk volna! Minden vilg egy kln szerveren zemelt volna, s a programban lett volna beptett szerverkeres, bartkeres, s sok ms egyb. Br a projektet trltk, szmtalan eleme tovbbl a Half-Life-ban s a Steam-ben.
A Quiver kreatrirl
A Half-Life munkacme Quiver (reszkets) volt, amely megfelelt a jtk trtnetnek, melyet Stephen King A kd cm mve inspirlt. Az eredeti sztoriban ugyanis idegen lnyek hordi szabadultak volna el az Arrowhead nev katonai bzisrl. Az eredeti cm radsul mutatta a Quake-hez fzd rokonsgot is (quake = rengs). Ksbb a Half-Life nv mr egyrtelmen mutatta, hogy a jtk nem ktdik semmilyen msik FPS-hez sem.
Houndeye
A jtk nhny kreatrja szmtalan vltoztatson esett t, mg nhny szinte ugyanaz maradt, mint ahogy eredetileg meglmodtk. Ilyen lny a Houndeye is.
Ted Backman: „A Houndeye megtervezst egy Tripod nev hromlb cirmos cica inspirlta, aki a szomszdban lakott, amikor mg gyerek voltam”.
Big Mama s Muddy
Mindkt kreatra szerepelt eredeti terveinkben, mint egy ersebb lnytpus, azonban megvalstsuk nagy fejtrst okozott, hiszen mestersges intelligencijuk is teljesen egyedi, radsul a nagy lnyek nehezebben tudnak mozogni a kis lnyekhez tervezett plykon.
Ted Backman: „Big Mama (ms nven Gonarch) a Headcrabek fejldsi stdiumnak vgpontja. Csak nhnyuk jut el idig, ppen ezrt senki sem tudja, hogyan s mikor megy vgbe az talakuls. A jtk ksztsekor a koncepcirajzom osztatlan sikert aratott az irodban. Br aggdtam miatta, hogy nem lehet t megvalstani a jtkban elg lethen, vgl Gabe segtsgvel mgiscsak bekerlt.”
Gabe Newell: „Nha csak lnk az irodban hullafradtan, s ilyenkor jnnek meg a legagyamentebb tleteink. Pldul: „Milyen lenne, ha kombinlnnk egy risi herezacskt egy hsz lb magas pnclos pkkal?” Ht gy szletett Big Mama is. De persze vannak olyan tleteink is, melyek a jtkmenet izgalmasabb ttell szolglnak. Ilyen pldul a plafonrl lg csp is, mely hatsra mg a legszkebb folyosn is a falhoz vagyunk knytelenek lapulni. Ha ilyenekre gondolunk, akkor nincs is olyan nehz dolgunk.”
Kingpin s Fast Walker
Ezen kt lny a legjobb pldja annak, hogy kszlhet akrmilyen zsenilis kreatra, mghozz gy, hogy az eredeti tervekben nem is szerepel, pontosan az oda nem ills miatt kimaradhat.
Ted Backman: „A Fast Walker egyfajta szvetsgese lett volna Gordonnak a jtk sorn, mghozz azrt, mert Gordon halomra ltt ellensgeinek testbl jzen lakmrozhat. Radsul brmifle veszly vagy fontos dolog szlelse esetn ugat hanggal jelzett volna.”
Mr Friendly fallosza
Mr. Friendly egy rdekes koncepcij lny lett volna, amely cspjaival kpes lett volna kiverni Gordon kezbl a fegyvert, st nha mg a szemvegt is, amely homlyos ltst eredmnyezett volna.
Ken Birdwell: „Amikor nekikezdtnk a munknknak, Gabe koncepcirajzolkat keresett, s nlam is rdekldtt, hogy ismerek-e valakit. Emlkeztem az egyik bartom 12 ves deszks punk ccsre, aki annak idejn kivlan rajzolt. Utnajrtam, s kiderlt, hogy a src ppen lediplomzott a Washingtoni Egyetem mvszeti szakn. Gabe-nek tetszett az tlet, s behvta hozznk, hogy mutassa meg a rajzait. Bejtt, s alig ismertem r: magas volt, agyontetovlt, s fm testkszereket hordott. Kinyitotta a dosszijt, s elkezdte megmutatni a szrnyeit. Habr elg jk voltak, mgis, nem egszen ilyesmire szmtottunk. Tbbnyire elfajzott idegen nemzszervekre emlkeztettek, egy kivtelvel. Az egy Cthulhu-regnyekbl szktt kutyra emlkeztetett, melynek flreismerhetetlenl fallosza volt, s mintha valakire ppen clzott volna vele. Akkor azt gondoltam: risten, kit hvtunk ide? Gabe viszont nyltan megkrdezte: Mi az a szerv Mr. Friendly alatt? A vlasz nem ksett: Ez az pnisze. Hosszabb sznet, majd Gabe azt mondta: aha. Elkezdtem fszkeldni, s mr ppen azon voltam, hogy valahogy tmt vltsak, amikor a src vlaszolt: „Azrt van, mert elgondolkodtam, mi lehet flelmetes a jtk clkznsgnek? Van kztk egy csom tizenngy ves src is, akik lttak mr rengeteg brutlis szrnyet, s nem igazn flnek mr tlk. Ezrt aztn kerestem egy olyan flelmet, ami megvan bennk, s ez nem ms, mint egfajta homofbia.” Ezutn hosszasan fejtegette Mr. Friendly szexulis lett, valamint specilis tmadst, mely sorn elbb cspjaival megragadja az ldozatot, majd erszakkal prosodsra knyszerti azt. Miutn mondandjt befejezte, Gabe mg csndben maradt, nzte a kpet, majd gy szlt: „Nagyszer. Pontosan ilyet kerestem.” Ezutn hosszas beszlgetsbe kezdtek az idegenek pszicho-szexulis viselkedsmintirl s klinikailag jegyzett fajtalansgokrl. n meg csak ltem a szkemben, s nem tudtam egy szt se kinygni. Csak arra tudtam gondolni: mit tettem? Szmomra ez volt az els nap a Valve-nl.
Spravet s idegen organikus rohamgppuska
Mindkt fegyver alapos vltozson ment keresztl. Abban a remnyben jttek ltre, hogy a jtk rdekes keverke lesz a fldi s idegen technikknak. Az Alien Grunt-ok Hornet Gun-ja maradt meg ezek kzl a jtkban, a spravet pedig alaposan tdolgozva lett az Opposing Force sztrja.
Idegen koncepcik
Mg a Quiver-es idkben a jtk nagy hangslyt fektetett a klns tleteknek s a fekete humornak. Az eredeti horror-akci tervet ez amgy is nagyszeren karikrozta volna ki. Az tletekbl j nhnyat elvetettek, ilyen volt pldul az egyik idegenrl leszaktott csp, mely egyfajta fegyverknt funkcionlt volna, vagy harc az lelemrt Black Mesa kvzjban. Az Alien Grunt figurja is egy hasonl lnybl alakult ki, amelynek egy organikus lncfrsz volt a keze helyn. Ezt lecserltk a Hornet Gun-ra, s mr ksz is volt az j ellensg.
Alien Slave
Az eredeti tervek szerint az Alien Slave-ek (Vortigauntok) a Half-Life xeni rszein Freemannel egytt harcoltak volna, miutn felszabadtotta ket a rabsgbl. Ksbb ezt clszertlennek talltk, de ettl fggetlenl a Half-Life 2-ben a Vortigauntok a fldi ellenlls rszeiv vlnak.
Flocking Floater
A lny egy l ballon lett volna, amelyet knny gz tlt meg. Hts rszn denevrszrny-szer vitorla, vgein les s mrges karmokkal. Ells rszkn egy antenna szolglta volna a klvilg rzkelst.
Csp
A plafonrl lg csp az egyetlen lny, amely a jtk legels terveitl kezdve egszen City 17-ig megtallhat. Knnyen lelhet, egyszeren szrevehet, s mgis megalz, ha felrnt s leharapja a fejedet. (Barnacle)
Karmok a silban
John Gutrie: „Chuck Jones mr ksztett s animlt szmtalan szrnyet a Duke Nukem-ben is, de mindent fellmlt az a munkja, amikor egy risi karom megragadott egy tudst, s magval rntotta veltrz sikolyok kzepette egy raktateszt-silban. Amikor ezt bemutattuk a nagykznsgnek s azok teljesen el voltak julva tle, rjttnk, hogy sokkal jobb az ilyen jelenetek hasznlata, mint az tvezet mozik.”
Jay Stelly: „Minden Half-Life trkp elksztse eltt csinltunk rluk egy sematikus brt. Annak ttekintse segtette az egsz csapatot a minl kreatvabb s odaillbb munka elksztsben.”
Gargantua
Ez az risi szrnyeteg, br nem igazn ltszik rajta, de kt lny sszegyrsnak eredmnye. Ennek ksznheten flelmetesebb s ersebb is.
Chumtoad
Ez a piciny llatka lett volna a xeni llatok kedvenc csemegje. Eredetileg savkpk elcsalogatsra vagy figyelemelterelsre lehetett volna ket hasznlni. Br nem kerlt be a jtkba, szmtalan neve volt: Chubtoad, Chumtoad, vgl Choad. A modderek mindazonltal nhny rajongi plyra betettk ket.
Snark
Nevket Lewis Carollian beceneve utn kaptk. Ltvnyuk egyszerre nevetsges s flelmetes is. A gyorsan az ellenfl fel rohan, majd felrobban Snark-hordk a multiplayer-mkk sztrjai lettek.
Alien Grunt
Flelmetes, kegyetlen, bivalyers. Megtervezse kisebb galibt okozott a plyatervezknek, ugyanis sok helyen, ahol megjelentek, t kellett rajzolni a plyt, ugyanis akkorkra sikeredtek, hogy nha egsz egyszeren beragadtak. A valve ekkor tanulta meg, hogy a kreatratervezknek s a plyatervezknek szorosan egytt kell mkdnik.
Savkp
Angolul Bullsquid. Klsejk mit sem vltozott az eredeti tervekhez kpest, egyedl a nevk lett ms (eredeti nevk Bullchicken).
Nihilanth
Neve egy sszetett sz: nihil, mint semmi, az anth pedig virgot jelent, amellyel a fejlesztk arra akartak clozni, hogy a vgjtkban a feje gy nylik szt, mint egy virg szirmai.
Gordon Freeman
A fhs karaktere is szmtalanszor megvltozott. Eredetileg nem volt szemvege, szaklla is hosszabb volt, s a modell a nem tl elnys Ivan The Space Biker nvre hallgatott. Ksbb talakult a maihoz hasonl formra, de egy idben mg copfja is volt Gordonnak.
Marc Laidlaw: „Rengeteg nvlehetsg merlt fel. n azon az llsponton voltam, hogy legyen valamilyen tudstl klcsnzve. n kettt vlasztottam, egyikk a hres filozfus Freeman Dyson, msikuk a jeles francia matematikus Jules Henri Poincare. Gabe javaslatra azonban megvltoztattam a keresztnevet Gordonra. Mint sok fontos jtktrtneti momentum, ez is ebdidben trtnt, Gabe kocsijban, ton a kedvenc japn ttermnk fel.”
Gabe Newell: „A jtk nevnek vlasztsakor kvetelmnyeket lltottunk fel: egyezzen a tmval, ne legyen tl giccses, s ne hasznljon ezerszer elkoptatott divatfogalmakat. gy vlasztottuk a Half-Life-ot. Egyrszt tudomnyosan hangzik, msrszt azt is mutatja, hogy ez a jtk nemcsak az esztelen ldklsrl szl. Tetszett neknk a cm, s hiba prbltunk olyanokat is ki, mint a Half-Dead, ezzel az eggyel mindenki egyetrtett.”
Katonk
A djnyertes mestersges intelligencia ellenre a katonk karaktere nha idegest volt s felettbb rdekes mdon haltak meg. gy aztn nmi ttervezsen estek t, melynek sorn flelmetesek s knyrtelennek ltszanak, mg alacsony felbontson s kzelrl is.
Steve Bond: „A katonasg mestersges intelligencija egyedlll: figyeli a jtkos minden lpst s aszerint reagl, nagy jtklmnyt biztostva. Minden egyes jtkos r van knyszertve, hogy sajt taktikt dolgozzon ki. Azt hiszem, hogy amikor annak idejn ezt kitalltuk, j ton indultunk el.”
Black Mesa
Marc Laidlaw r, aki leginkbb tudomnyos-fantasztikus mveirl hreslt el, 1997 nyarn csatlakozott a Valve csapathoz. Marc egy fzetlapra rta fel a jtk sznhelyl szolgl terlet lehetsges neveit.
„Szuper dolog elnevezni sajt krelmnyainkat, s utna ltni, mennyire illik a nv ara a dologra, amit adtunk neki. Ezrt is rlk neki, hogy a bzis nevl azt vlasztottam, hogy Black Mesa Research Facility, nem pedig azt, hogy Black Buttle.”
Barney, a tudsok, s G-Man
Barney modelljt a tervez Steve Bond eredetileg arra hasznlta, hogy a rosszfik csapattaktikjt finomtsa, valamint figyelje a viselkedsket adott szitucikban. Bond csupn mer ksrletbl lltotta be a fhst csapatvezrnek, Barney s a tudsok karaktereit pedig olyan csapattagoknak, akik kvetik a jtkos tmutatsait s segtik t a harcban. m az, hogy Barney segtkszsge elnyerte a jtkosok tetszst, vratlan volt a szmra. Ilyen s ehhez hasonl felfedezsek miatt dnttt gy a Valve 1997-ben, hogy az egsz jtkot jratervezi, s hatalmas rszletek, mint pldul Gordon szerepe a sztoriban, teljesen megvltoztak, ksznheten ezeknek az apr vltoztatsonak.
A karakterek prototpusai rendelkeztek bizonyos szint belltottsggal a jtkos fel. Voltak egyrtelmen gazfickk, s olyanok is, akik bartsgosak voltak velnk. Ahogy az els aktv, teht velnk egytt harcol szvetsgesek megjelentek a jtkban, felmerlt az ignye olyan karakternek, aki sem bart, sem egyrtelmen ellensg, mgis puszta megjelensvel kpes csavarni a trtneten. Ez a helyzet szlte a rejtlyes aktatsks G-Man-t. Az elnevezse mindssze egy kdnv volt, de a valdi neve a kznapi szhasznlatba kerlt G-Man utn feledsbe merlt. Ezrt igazi neve mg ma is spekulcik trgya.
Black Mesrl mg nhny sz
A jtk jratervezsekor a plyk kszti is terveztek j helyszneket. Pldul benzinkutat, hullahzat, egy jl rztt kzponti pletet s egy kilvllst.
Kelly Bailey: „A trkpek vglegestse egy olyan folyamat volt, amit nevetsgesen gyorsan kellett vgrehajtanunk. Megterveztk, teszteltk, s nem sokkal utna jtt a kvetkez. Knytelenek voltunk vele szinte futlpsben haladni, s nem hiszem, hogy brki a csapatunkbl tlt mr hasonlt eltte. Nhnyunk hat hnapon keresztl, amg csak bren volt, a plykat tkletestette abban a szk irodban, amit mi csak „tengeralattjrnak” neveztnk. Tbbsgk letben elszr csinlt piaci rtkestsre sznt jtkot. Minden napunk tizenhat rs volt, de megrte, mert ez volt a legmksabb s legtbbet fizet munkm eddig a Valve-nl :)”
A Half-Life trtnetvezetse megkvnta a plyk hozzigaztst is. A trtnet ersen mertett a hatvanas vek egyik sci-fi sorozatbl, a Kls hatrok cmbl, annak is A hatrvidk cm epizdjbl, amelyikben tudsok egy csoportja elektromagnetikus felszerelsk segtsgvel eljutnak a negyedik dimenziba. Az eredeti sztori pedig Stephen King A kd cm novellja alapjn kszlt, jl megspkelve nmi X-aktkbl klcsnztt intrikahullmmal.
John Guthrie: „Kelly Bailey-nek s nekem mindssze 48 rnk maradt arra, hogy tkletestsk s vglegestsk a jtk elejn tallhat tesztkamrs rszt, amikor a katasztrfa trtnik. Szerencsre nekem volt elg kajm s egy knyelmes szkem, amiben dolgozhattam, de Kellynek egy fbl kszlt szk jutott, mint kiderlt, azrt, mert olyan knyelmetlen volt, hogy nem hagyta elaludni. Mikor befejeztk, hazamentnk, aludtunk nhny rcskt, majd htf reggel zombillapotban jelentkeztnk az irodban. Mikor odartnk, akkor tudtuk meg, hogy a tbbiek mr lttk a jelenetet, s teljesen odig vannak rte. Ht az ilyen pillanatokrt ri meg kemnyen dolgozni.”
Vgl ebbl a rszbl sok kimaradt, de a vgleges jelenet bsgesen krptol rte!
Az eredeti szvegkrnyezet a kvetkezkppen definilta a jtknak ezt a rszt:
Belps a tesztkamrba, az ajtk bezrdnak. Megjelenik egy kiskocsi, amiben van valami - taln egy idegen?
- Hang 1: Jl van, Gordon, a vdfelszerelsednek meg kell vnia tged minden gondtl. A ksrlet trgynak most meg kell jelennie a teremben. Az antianyag-spektromtert mg be kell zemelnnk a ksrlet eltt, stabilan 80% krli zemben kellene tartanunk, amg a hordoz meg nem rkezik.
- Hang 2: Energia bekapcsolsa, hrom, kett, egy...
- Hang 1: Minden gy megym, ahogy vrtuk. Nagyszer, Gordon.
- Hang 3: Mr. Freeman, lpjen htrbb a sugrtl, vdfelszerels ide vagy oda.
- Hang: Ugye nem tervezett csaldot, Mr. Freeman?
- Hang 3: Nonszensz! Semmi sem bizonytott!
- Hang 2: Msodlagos emitterek bekapcsolva.
- Hang 1: gy ltom, a kristly megrkezett a helysznre. Ellenrizze, Gordon, hogy ott van-e mr. Ha igen, helyezze a sugrnyalbba.
- Hang 3: Vrjon!
- Hang 2: Az energiafelvtel 105%-os. ramkimarads tbb berendezsben.
- Hang 3: Micsoda?
- Hang 1: Gordon, szuperoptimlisra lltottuk be a berendezst. nem tudjuk, meddig tudjuk gy mkdtetni, vagy hogy meddig tud gy mkdni, ezrt krjk, dolgozz hatkonyan!
VGE AZ ELS RSZNEK