Msodik rsz
Daniel D 2006.09.06. 20:08
Msodik rsz
„Rendellenes anyagok”
Extra lettartam: a modder kzssg
Nhny jtkos szmra a Half-Life csupn a kezdet volt. A kezdet ahhoz, hogy megcsinljk a sajt, nll jtkukat. Szmtalan tapasztalt Half-Life fanatikus – programozk, plyatervezk, grafikusok – indtotta el gpn a Valve SDK-jt, s tervezte meg sajt vilgt. Az online jtkhoz szksges j vilgokat is k teremtettk meg. Az kitart munkjuk gymlcsei lettek az olyan legends modok, mint a Team Fortress, a Day Of Defeat, vagy a Counter-Strike. Ezek vgl a nagykznsg szeretett is megnyertk, miutn a Valve btortotta ket, hogy folyton folyvst ezeken a jtkokon dolgozhassanak nluk a programoz srcok. Ily mdon szlesebb kznsgek eltt mutatkozhattak be. A Counter-Strike esetben a vilgra nyl ajt inkbb egy gt volt. Egy gt, mely azonban nem akadlyozhatja meg a mindent elspr radatot.
Team Fortress
Az egsz rlet ezzel az eredetileg Quake al kszlt moddal indult. 1998 elejn Robin Walker s John Cook, akik segdkeztek az eredeti vltozat ksztsnl, llsajnlatot kaptak a Valve-tl. A cl a Team Fortress tltetse volt a Half-Life technolgija al. gy szletett a Team Fortress Classic, az egykori els szm online csapatjtk, mely fontos szerepet tlttt be a Valve SDK-jnak fejlesztsben is.
A Team Fortress trkpek legfontosabb jellemvonsai az ers vdelmi vonalak voltak, melyek segtettek megakadlyozni az ellenfelet abban, hogy megszerezze a zszlt, bombt teleptsen, elfoglaljon egy stratgiai pontot, netn megljn egy VIP-t. A manapsg legnpszerbb online FPS-ek tbbnyire olyan jtkmdokkal rendelkeznek, melyeket mr vekkel ezeltt lthattunk egy third-party szoftverben is.
Robin Walker: „Elszr megbeszltk minden egyes plynl a plya jellegt, azt a grafikusaink megrajzoltk, a plyatervezink pedig felptettk. Azutn elkezdtnk alatta rendszeresen jtszani. A sok jtk alatt felgylemlett tapasztalatok alapjn szmos vltoztatst eszkzltnk a plykon. A Warpath nev plya pldul, amelyik egy kontrollpont-elfoglals, lineris terep, volt az egyik legjelentsebb. A jtkosok pontrl pontra rohannak, hogy elfoglalhassk azokat minl elbb, mg a tbbiek a mr elfoglaltakat vdik. Itt jelent meg elszr a respawn fogalma, s ez jelentette az els fejtrst szmunkra, mrmint hogy hov tegyk a respawn pontokat.”
Team Fortress 2
A hossz ideje bejelentett jtk 2000-ben mg maga volt a csoda, fnye azta megkopott. De hamarosan mgis megjelenik, mghozz alaposan ttervezett, rajzfilmszer grafikval.
Day Of Defeat
2001 janurjban jelent meg az els btja ennek a msodik vilghbors modnak. Attl kezdve a npszersge egyre ntt, jabb s jabb verzii jelentek meg, mg a Valve 2003 prilisban piacra nem dobta.
Jakob Jungels: „Egyik msodik vilghbors jtk sem nyerte el a tetszsnket, ezrt gy hatroztunk, hogy a sajtunkat fogjuk megcsinlni. Azt hiszem, minden moddert a sajt elkpzelsei motivlnak hasonl lpsekre. rlk, hogy mi ki tudtuk hasznlni ezt a lehetsget.”
Counter-Strike
1999 tavaszn Minh Le s Jess Cliffe elkezdtek dolgozni sajt, Counter-Strike nvre hallgat Half-Life modjukon. Jniusban megjelent az els bta. 2000-ben pedig mr tbben jtszottak vele, mint a Valve ltal hivatalosan kiadott multis jtkmdokkal. Le s Cliffe vgl teljes ids llst kaptak a Valve-tl. Napjainkban a jtk nagyobb forgalmat generl, mint egsz Olaszorszg.
Minh Le: „Mr egy j ideje csinltunk antiterrorista modokat. A Quake al ksztettem a Navy Seals cmt, s mr ketten dolgoztunk az Action Quake 2-n, mikor is feladtunk vele, a Counter-Strike-rt.”
Jess Cliffe: „Emlkszem, amikor a hatodik bta megjelent, egy floridai src vllalta, hogy a sajt ISP-s weboldalrl fogja kiszolglni a letltket. Azonban annyian akartk letlteni, hogy vgl az ISP webszervere sszeomlott legalbb kt napra, tbb tzezer dollros vesztesget okozva az zemeltetnek. A srcot letartztattk s a fiatalkorak javtintzetbe vittk. Pedig csak a kzelben l bartait szerette volna meglapni valamivel. De nem hiszem, hogy ne tudta volna, mennyien akarjk letlteni az egsz vilgon. Elg bizarr belegondolni abba, hogy a src egy jtk eszeveszett npszersge miatt kerlt ebbe a helyzetbe.”
Counter-Strike: Source
2004-ben a Valve az eredeti jtkot Source motorra optimalizlva kiadta, mint a Half-Life 2 multiplayer mdjt. Minh Le s Jess Cliffe mellett a munklatokban rszt vettek a Day Of Defeat kszti s a Valve munkatrsai is. Az j CS: Source tartalmaz tbbek kztt az eredetihez kpest kibvtett krnyezetet, lenygz fizikt, s az alapja egy shader-alap DirectX 9-es fellet. A nyri btaperidus utn 2004 szn jelent meg.
Italy
Kristen Perry: „Az egyik kedvenc plym az Italy, mivel ezen sokkal vltozatosabb sznvilg s tereptrgyak vannak, mint a tbbin. Ennek az tmentse sorn a rgirl csinltam pontrl pontra szmtalan screenshotot. Ha sszehasonltjuk a kt verziban a piacteret, mindjrt ltszik, hogy szinte csak vadonatj textrkban klnbzik az eredetitl.”
Iikka Keranen: „A plya elksztshez szz meg szz valdi fnykpet hasznltunk fel, hogy jobban hasonltson az eredeti kzegre. Mikzben jtktechnikai okokbl az plet architektrjt meghagytuk az eredeti formjban, addig varzsoltunk az ptmnyekbe nmi hangulatot s kontrasztot.”
Dust
A technolgia fejldsvel vgre ezen a plyn is megjelenhettek a bump s spectacular mapping effektusok. Nmelyik textra t klnfle elembl pl fel. A hats pedig nem marad el: a ltvny csodaszp!
Ido Magal: „Miutn delterveztk, hogy a plykat egy az egyben fogjuk tmenteni, nekilttunk, hogy egyedi tulajdonsgokkal tltsk meg ket. A realizmus az eredeti CS ismrve is volt, de ahogy regedett a grafikus motor, egyre nehezebb volt tartani a szintet. gyhogy az j rszt is ennek szellemben csinltuk. tolvastunk, tnztnk minden knyvet s filmet, ami a tmval a keznkbe akadt. s felhasznltuk mindegyik legjobb rszlett. A Dust plya rdekes keverke az szak-afrikai, trk, s andalziai hatsoknak. Az Aztec plyn ugyangy felhasznltuk ismereteinket a majkrl, Cliffe pedig megspkelte ezt az si Tenochtitln (mai Mexikvros) krl l vadllatok hangjaival.”
Aztec
A Source verzi ksztsekor a legfontosabb szempont az volt, hogy amennyire csak lehet, egyezzenek meg a plyk az eredetiekkel, hogy a jtkosok tllsa az j felletre egyszerbb legyen. Hogyha az alapok mr megvannak, s a felpts megegyezik az eredetivel, akkor jhetnek az j aprsgok.
Kristen Perry: „A grafikai frissts lnyegben olyan szabad kezet adott neknk, hogy a hatr a csillagos g volt. Vgre pthettnk hatalmas torny templomot, vgtelen hegysgeket s hzsorokat, de a trkpet krbe is tudtuk venni egy olyan 3D-s effektussal, mely valdi emberi teleplst imitl.”
Havana
Mike Dussault: „A CS: Source mr egy jfajta ragdoll-rendszert hasznl, amikor a jtkos elhallozik. Teht kt jtkos sosem hal meg ugyangy. Millirdfle esst, prgst, zuhanst produklhatnak a testek, minden csak attl fgg, hogy honnan lttk le a delikvenst s mivel.”
Chateau, Italy & Aztec
Iika Keranen: „Az j grafikus motor lehetv tette a Chateau plyn a terroristk kiindulpontjnl a termszet lethbb ttelt. Nagyszer dolog varilni a terep adottsgaival. Szerintem a modderek is meg fognak rte veszni.”
Italy & Dust
Martin Otten: „A vals idej fizika a Counter-Strike: Source legnagyobb jtsa. Interaktvv teszi a jtkot, s mg lethbb a plykat. A legjobb plda az Italy plya dinnyje. Ha belelnek, tbb darabra szakad, s mindegyik ms irnyba repl el, msknt. Amit a fizikval kapcsolatban mg el tudnk kpzelni, az egy hatalmas majom lenne az Aztec plya piramisnak tetejn, ami hatalmas hordkat dobl :)”
VGE A MSODIK RSZNEK
|