Negyedik rsz
Daniel D 2006.10.11. 18:57
Negyedik rsz
„Digitlis drma”
Elenysz szmban ugyan, de mr a Half-Life els rszben is felbukkantak a trtnet szempontjbl lnyeges dramaturgiai rszek. Ez inspirlta a fejlesztket, hogy az j epizdot mr ennek megfelelen ptsk fel. Annak idejn mr az is fantasztikus technikai elrelpsnek szmtott, hogy a karakterek szja mozgott, amikor beszltek. Az akkori fejlesztkrnyezetek azonban nem adtak lehetsget komolyabb jelenetek ksztsre. Egyesek fantasztikus animcis rendszert ksztettek, mg msok ebben nem vettek rszt, de meglmodtk a helyszneket, valamint a cselekmnyt sszekt esemnysorokat. A rdizs, sznszkeds, s filmezs tern a Valve leckket kellett, hogy vegyen, mgnem ki nem modhattk, hogy a jtkban val valdi szerepls nem res szlam tbb.
A cg elsdleges feladata volt, hogy az els rszben nagyon npszer interaktv rszeket a tudsokkal s biztonsgi rkkel kombinlja egy sajt fejleszts mimikai rendszerrel.
Ken Birdwell: „Mikor mr megvoltak a ksz jelenetek, leth arcot akartunk adni a karaktereknek. Pechnkre az sszes megolds vagy tl bonyolult, vagy tl drga, vagy tl behatrolt, netalntn tl csnya volt. Szerencsre a megolds nem vratott sokat magra.A hetvenes vekben Dr. Paul Ekman kutatsokat vgzett azzal kapcsolatban, hogy az ember arcrl leolvashatak-e bizonyos mentlis betegsgek. Mieltt elkezdte volna, elbb specilis lersokat ksztett a pciensek arcvonsairl, melyben nem is a pillanatnyi rzelmekre, hanem sokkal inkbb a rejtett kifejezdsekre helyezte a hangslyt. Vgl krlbell negyven darab lerst sikerlt elksztenie. Kztk olyanok voltak olvashatak, mint „felhzza a szemldkt”, „lebiggyeszti az ajkt”, „leengedi az llkapcst”, s hasonlak. Mindegyikhez lerta a valsznsthet klinikai eseteket, s azt, hogyan lehet kombinlni ezen kifejezdseket. Br a doktor clja az volt, hogy az orvostudomny szmra kszt konkrt esetekre vonatkoztathat smt, ehelyett a mdszert a szmtgpes grafikusok vettk t, mellyel megteremtettk a valsgh rzelmeket kifejez arcokat. St, gy nemcsak tkletes rzelmeket kszthetek, hanem a kutatsokbl egyrtelmen kiderl az is, hogy milyen arcot nem tudnak vgni az emberek. Ez a mdszer nagyon kellett neknk, hisz mg egy filmben, ha az rzelemnyilvnts nem tkletes, azt pici mdostssal ki lehet javtani, de mr egy jtkban sokkal komplexebb problmt jelentene, s szmtalan munkarnk veszne krba emiatt.”
Faceposer
A Valve sajt programja, mellyel nemcsak az rzelmeket tudjk megalkotni, hanem specilis gesztrkat, testbeszdet is tudnak vinni a sznszi jtkba. Mindezek utn mg a mestersges intelligencit is rszabadtjk a ksz karakterre, amely ezek utn a helyzetnek megfelelen kpes reaglni.
Bill Fletcher: „Tudtuk, hogy ahhoz, hogy kb hrom ra alatt meg tudjunk csinlni egy karaktert mindenestl, s hogy ne legyen szksg egy hadseregnyi animtorra, rengeteg elre eltrolt rzelmi megnyilvnulsra lesz szksgnk. Ezeket azonban mindig apr klnbsgekkel troltuk el, gy minden egyes figurnl ugyanaz a megnyilvnuls egy picit ms, ami kiemeli a szemlyisgket.”
A modellek megszemlyesti
A jtk tervezsnek mr a kezdetn megindult azon emberek keresse, akik az arcukat adjk a jtk fszereplinek. Dr. Kleinert egy knyvel alaktja, aki a Valve irodja felett dolgozik. Eli arca egy llst keres munkanlkli. Grigori atya az egyik modellez apja. Az egyik lzad vezr az egyik modellez tanra, Barney arca a Valve COO-ja. A ni arcokkal mr nagyobb gondban voltak a fejlesztk, mg egy jsghirdetst is feladtak a Seattle Times-ban, hogy jelentkezket gyjtsenek.
Dr. Isaac Kleiner
Korai modellje egy lepukkant csves ltszatt kelti. Kleiner doktor mg Black Mesbl meneklt meg, azta Judith Mossman-nel s Eli Vance-szel egytt vezeti a helyi ellenll tudscsoportot.
Bill Van Buren: „Mikor meglttuk Ted Cohrt-t, rgtn tudtuk, hogy lesz a mi embernk. Beszlltunk a liftbe, is ott volt, rnztem, s azt mondtam: „risten, hisz ez Dr. Kleiner!” Beszltnk vele, s kszsggel adta az arct, hisz kt tindzser fia nagy Half-Life fan. Vicces, hogy mostanban, mikor sszetallkozom vele a Starbucks-ban, s ott vannak az animtor haverok is, akik nem tudjk, hogy ki adta a karakter arct, mindig mereven nzik, mert, mint mondjk, tkozottul ismers nekik.”
Lamarr
Kleiner doktor hzi kedvenc headcrabje a nevt a harmincas vek egyik sznsznjrl, Hedy Lamarrl kapta.
Judith Mossman
Els modelljn mg jl ltszik a Valve eredeti elkpzelse miszerint a hajnak lehetsg szerint rvidnek s egyenesnek kell lennie, hogy erstse a futurisztikus jelleget. De amikor elkezdtk a munkkat Michelle Forbesszel, aki a hangjt adja, rjttek, hogy a jelenleg is hasznlt kls sokkal jobban illik a hanghoz.
Konverzi
Msik nehz feladatknt ott llt elttk a cl, hogy a Half-Life kulcsszereplit mentsk t gy az j rszbe, hogy ne klnbzzenek ltvnyosan az els rszben megismert klsejktl, de illeszkedjenek is az j rsz ltal felptett vilghoz. Szerencsre mire ezt kitltk, a technolgia is fejldtt akkort, hogy cljuk megvalsthat legyen.
Bill Fletcher: „Emlkszem, mg 2000 vgn, mikor meghallgatson voltam a Valve-nl, lttam egy korai Alyx-vzlatot, s akkor jttem r, hogy ez a jv, amiben n is szeretnk rszt venni. A HL1 egy kaptafra kszlt, sablonos tudsaitl eljutottunk a HL2 egyedi, rzelmekkel rendelkez szereplihez. Szmtalan kis rszlettel tettk mg letszerbb munknkat: a szemmozgstl kezdve a reaglsokig.”
Vortigauntok
Ezek a kolnikban l, energiatermel lnyek a msodik rszben az emberekkel vannak, miutn Gordon Freeman felszabadtotta ket Nihilanth s kzvetve a Combine-ok rabigja all.
Barney Calhoun
Az els rsz hsies biztonsgi re most az ellenllsban rszt vve affle beptett ember a Combine rendrk kztt. rtkes szvetsges, habr azt a srt, amit mg a HL1 elejn grt, mg most sem adta meg, habr tesz rla emltst…
Grigori atya
Az rlt pap, aki br hsiesen kivezette a Combine-ok uralma all vroskja lakit, hvei mgis rtalltak a feltmads egy jabb formjra. Ravenholm utcit telerakta csapdkkal, fegyverekkel, s ha ez sem segtene, akkor kzvetlen kzelrl lvi fejbe srtessel az ellenfeleit, rlt kacaj ksretben.
Odessa Cubbage
A tengerparti lzadk vezre eredetileg egy gpsz lett volna a jgbe fagyott Borealis hajn, Odell nven. DE amikor a hajt kirtk a sztoribl, ez a karakter is megvltozott. Hossz hnyattats utn kapta meg vgleges formjt.
Kutya
Taln az egyetlen karakter, aki a kezdetektl a vgs animlsi fzisig nagyjbl ugyangy nzett ki. A Valve alkotit a klasszikus robotos filmek inspirltk elksztsekor.
Lzadk
Ariel Diaz: „A vroslakk elksztshez rengeteg arc felhasznlsa szksgeltetett. A legnagyobb kihvs az volt, hogy msknt nzzenek ki az adott vrosrszben lk, de mg a klnfle lzad csoportok is. gy aztn City 17 s a partvidk lzadi egszen ms ltzkkel s harci kedvvel rendelkeznek. Ennek segtsgvel a jtkos vgre nem rzi azt, hogy klnkatonk sokasgval tallkozik, hanem minden lzadt egy kln szemlyisgknt tud rtkelni.”
Elnyomott vroslakk
Moby Francke: „Rajtuk ltszik, hogy elnyoms alatt llnak, s rezignltak is. Szabvnyltzkk csak ersti a jtkosban a brtnjelleget. A HL2 kb hrom nap esemnyeit leli fel, s ez id alatt ezek a karakterek rendszertelenl felbukkannak. Ennek ellenre a cl az volt, hogy br ott vannak mindentt, mgse legyenek nagyon feltnek, ne vonjk el a jtkos figyelmt. Mintegy rejtett panaszai a vilgnak.”
Dr. Wallace Breen
Az eredeti tervek szerint Breen-nek a jtkos a jtk sorn vgig csak az arct ltja, aztn amikor szembesl vele, lthatja, hogy is egy Combine-ok ltal mestersgesen letben tartott torzszltt. Szerepe tbbszr vltozott, hvtk Konzulnak, mg vgl maradt Adminisztrtor.
G-Man
Az egyik nagy kedvenc karakternek az arct ad szemly, Frank Sheldon eredetileg Dr. Breen lett volna. Bill Van Buren kldtt kpeket rla az animtoroknak, amelyeken ritkul haja s klnleges arcberendezse lttn a csapat gy ltta, hogy ez inkbb hasonlt az ltaluk elkpzelt G-Man-re. Rcsozattal osztottk fel a kpeken az arct, hogy minl tkletesebben tudjk a grimaszait rgzteni. Van Buren elksztette a modell alapjt, majd rszabadtotta Dhabih Enget, aki sttebbre vette a szemkrnyket s csontosabb varzsolta az arcot. Ennek eredmnyekppen jtt ltre G-Man jl ismert brzata. Doug Wood, aki a figurt animlta, a minl tkletesebb vgeredmny rdekben napokig gyakorolta a tkr eltt a pofavgsokat.
Doug Wood: „Az animls frenetikus volt. Michael Shapiro szinkronja mg a Half-Life 1-ben nyjtott teljestmnyt is fellmlja, s ezzel is kidombortja a karakter jellegt. Azt akartam, hogy ne legyen egyrtelm, kinek az oldaln is ll tulajdonkppen. Hogy fejezze ki az arca azt is, hogy nagyon sajnlja, hogy Mr. Freeman-t ilyen bonyolult helyzetbe hozta, de ugyanakkor a knos mosolygs mgtt lapuljon ott a megfigyels vgya is.”
Vance kapitny
A korai verzikban Eli Vance egy lzad vezr lett volna, s br Alyx nem az lnya volt, mgis nagyon kzel llt volna hozz. Vance veszlyes feladatot vllalt volna magra azzal, hogy a lzadk egyik lgitmaszpontjt felgyelte volna. A lgibzis azonban nem kerlt a jtkba, Eli karaktere is tlnyeglt a ma ismertre (pldul Alyx a lnya lett). A karaktermodell azonban nem veszett el: a vroslakk kilenc modellje kzl az egyik az v, st a Counter-Strike: Source tszai kztt is felfedezhetjk.
Dr. Eli Vance
Eli is az els rszbl meneklt meg, volt az a tuds, aki a balul sikerlt ksrletet felgyelte, majd utna mondta Gordonnak, hogy induljon meg a felszn fel, s nyitotta ki a retinavizsglt is a legels plyn. Felesge meghalt a baleset kvetkezmnyei miatt, egyedl lnyt, Alyxot tudta megmenteni, s egy csaldi fott. Lbt egy savkp harapta le. A Black Mesa utni idben egy j laborba gyjttte ssze sajt ellenllsnak tagjait, s a lzadkat elltta fegyverrel s modern technolgival. Eli s trsai kulcsfigurk a Combine-ok elleni harcban.
A vetts
Azt, hogy mi trtnt a Half-Life 1 vge s a Half-Life 2 eleje kztt, az eredeti tervek szerint Eli Vance egy projektor segtsgvel meslte volna el Freemannek. Sajnos kimaradt.
Gordon Freeman
Mivel az els vzlatok mg 1999-ben kszltek, s akkor mg dlt a Mtrix-rlet, ezrt Freeman s trsai is hozzjuk hasonltottak. Alyxnak ekkor mg egy Skitch nvre hallgat hzikedvenc idegenje volt. Kutya a httrben hzdott meg, mivel mg nem tudtk, mi legyen a szerepe.
Freeman arct nehz lett volna egy emberben megtallni, a Valve rgtn ngy alany arcvonsait mosta ssze. David Speymer, Eric Kirchmer, Greg Coomer, s Kelly Bailey adtk arcukat a kszl modellnek. Greg feje volt az alap, amibl az animtorok vglis kihoztk a ma ismert figurt.
Alyx Vance
A modellt Jamil Mullen szolgltatta. Miutn megalkottk virtulis mst, mg el kellett tltenie pr napot egy motion capture berendezs trsasgban, hogy a lvs, ugrs, futs, s egyb animcik tkletesek legyenek.
Dhabih Eng: „Br az eredeti Alyx-koncepcink mellett nagyon sokig kitartottunk, az E3-as bejelents utn t kellett rtkelnnk a szerept. Gabe meg is krdezte tlnk: a fenbe is, miben klnbzik Alyx a tbbi akcijtkok hsnitl? Akkoriban mg gy lttuk, semmiben. Ktrszes testhezll ruhja volt, hossz szr csizmval, vvel, s ez nem volt tl eredeti. Szval egy-kt httel a bejelents utn gzervel nekiltnk az ttervezsnek. A htvgk is tancskozsokkal mltak el, hogy tudnnk a szerept minl jobban kimenekteni a sablonok vilgbl. Volt olyan tlet is, hogy adjunk r szemveget, gy Gordonra hasonlt tudspalntv vlt volna, st, volt olyan elkpeszt tlet is, hogy legyen fogszablyozja. Szerencsre ez sem teljeslt. Ezeken a tancskozsokon vetettem paprra pr Alyx-tletemet, melybl szp lassan kibontakozott az j karakter: egy kutat fiatal, btor lnya, aki nem riad vissza a legembertprblbb helyzetektl sem, s szksg esetn szerszmkszlete is rendelkezsre ll.”
A szinkronsznszek
Dr. Eli Vance – Robert Guillaume
Szmtalan szinkronmunka s sznpadi szerep kthet a nevhez. A Tony-djas sznszt a Benson cm sorozat fszerepljeknt ismertk meg, de pldul volt Rafiki hangja is az Oroszlnkirlyban.
Bill Van Buren: „A meghallgatsok leveznylinek adtunk egy kisebbfajta szemlyisglerst, hogy tudjk, hogy az adott karakterhez milyen hangot keressenek. Eli Vance-hez odartuk Robert Guillaume nevt is, hogy hozz hasonlt keressenek. Sosem gondoltam volna, de vgl is jelentkezett – s felvettk!”
Dr. Wallace Breen – Robert Culp
A hatvanas vek egyik sorozatbl, az n, a km-bl ismerhettk meg a tvnzk, de a Half-Life-ot inspirl Kls hatrok cm sorozatban is szerepelt pr epizd erejig, mint pldul Az vegkez dmon.
Marc Laidlaw: „A bekldtt hanganyagon Robert valami eszmletlenl pocsk s unalmas szveget olvasott fel, mgis vitt bele annyi letet, hogy szrakoztat legyen. Hittem, hogyha valaki ezt ilyen jl el tudja adni, milyen csodkra lehet kpes Dr. Breen szerepben, mikor ppen bejelent valamit a kivettkn. Els tallkozsunkkor bocsnatot krt a kssrt, mert a hangjn csiszolgatott mg egy keveset, mikzben Shakespeare IV. Henrikjbl idzett. Mr akkor alig vrtam, hogy elkezdjk a kzs munkt.”
Dr. Judith Mossman – Michelle Forbes
A fanatikus Star Trek-rajongk ismerhetik t a Star Trek: Az j generci sorozatbl, ahol Ensing Rt jtszotta.
Marc Laidlaw: „Michelle Forbes demja nem volt ms, mint klnfle TV-s s filmes szerepei sszevgva. Bill Fletcher, Bill Van Buren s n egy sz nlkl nztk vgig, s ezutn elakadt a llegzetnk. Nem volt krdses, hogy alegalkalmasabb.”
Barney Calhoun & G-Man – Michael Shapiro
Michael Shapiro, ismert sznsz-rendez a filmek s a sznhz vilgbl. Tbbszr is szinkronizlt mr jtkokat, szerepelt pldul a Blood 2-ben s a Spy Fox-ban is.
Michael Shapiro: „Sok jtkban szerepeltem mr, de a HL volt az els nagy kihvs. Barney nagyon laza, s szimpatizlok is vele, de G-Man, mint a rejtlyek embere is szmtalan lehetsget rejt magban.”
Alyx Vance – Merle Dandridge
inkbb sznhzi szerepei ltal lett ismert, utaz trsulatokkal eladta mr a Jzus Krisztus Szupersztrt s az Aidt is.
Bill Van Buren: „Legalbb szz ember jelentkezett Alyx hangjnak szerepre. Ksbb ezt kzs megegyezssel leszktettk t fre. Az l meghallgats utn nem is nagyon kellett megbeszlni a dolgot. Merle Dandridge csodlatos volt. Alyx szerepre egy csods, lgy hang sznsznt akartunk, akinek a hangjbl sugrzik a niessg s a kedvessg, de ha vszhelyzetrl van sz, hangszne mr harciassgot s elszntsgot tkrzzn. Merle azon kevs sznsznk kz tartozik, akik ezt is meg tudjk csinlni.”
Vortigauntok – Louis Gossett Jr.
A sznsz akadmaiai djat nyert a Garni-zna cm filmben nyjtott alaktsrt, de egy idegen lny hangjt klcsnz alaktsval hvta fel a figyelmet a Valve stbjra.
Bill Van Buren: „Viccesen alakult a szinkronsznsz kivlasztsa. Olyan rossz hangmintink voltak, hogy kiadtuk a meghallgatknak a parancsot: keressenek olyasvalakit, akinek a hangja nem egszen emberi. Mint pldul Vincent D’Onofrio Edgar szerepben a Men In Black-ben. Vagy netalntn Louis Gossett Jr. Aztn kiderl, hogy Lout vettk fel.”
Dr. Isaac Kleiner – Harry S. Robins
Harry nemcsak jszakai brokban komikusknt val fellpseivel lett kzismert szemlyisg, hanem azzal is, hogy msorvezet egy rdinl, st mg kpregnyek ksztsben is kzremkdik.
Hal S. Robins: „Amikor a tudsok hangjt kellett adnom, az sztneimre hagyatkoztam. Elkpzeltem, milyen is lehet egy tuds hangja: sugrzik belle az intelligencia, de egyfajta lenzs is a laikusokkal szemben. Ugyanakkor a flgos tuds szerepben mr nmi sztnzst is kellett szereznem. Egy brit filmbl, Az els ember a Holdon-bl vettem Lionel Jeffries szerept. Az hanghordozsa lett szmomra is az alap.”
A Valve stbja legelszr Dr. Kleiner laborjt ksztette el, mintegy mintul a ksbbi dramaturgiai esemnyek mintjul. Mr ekkor lnyeges volt, hogy a minl jobb trtnetmesls rdekben a szereplk legyenek mindenfajta hibtl mentesek s komplettek.
Marc Laidlaw: „Minden esemnyre rtunk egy forgatknyvet, amit elzetesen egyeztettnk az animtorokkal. A lnyeg az volt, hogy adjunk nekik annyi mozgsszabadsgot, amennyivel a kreativitsukat kilhetik. Aztn mikor megvannak a ksz szinkronhangok, csinlunk bellk a trtnet alapjn egy rdijtk-szer valamit.”
A legnagyobb kihvs termszetesen a fszereplk szerepeltetse volt. Egy filmben, ha az adott szerepl ppen nincs fkuszban, s ms szgbl nzzk, nem olyan zavar a jelenlte. Ugyanezt rtelemszeren nem lehet megengedni egy jtkban. Elssorban a megvilgtsi gondokkal addtak problmk, ezt a ksztk gy oldottk meg, hogy nha „hamis” fnyekkel vilgtottk meg a httrben lv szereplket, hogy valban a httrben lvknek tnjenek.
Bill Fletcher: „Ha elkszlt a „rdijtk”, akkor nekilltunk a jelenet vizulis rsznek. Egy vagy tbb egyedi mozdulatsort kellett ilyenkor lemodellezni, amelyek nemcsak egyszer mozgst tartalmaztak, hanem rzelmeket s szimptit is kellett sugrozniuk. A kedvenc jelenetem az, amikor egy ksbbi rszen Kleiner laborjban jra tallkozik Alyx s Kutya. Ez nemcsak animcis szempontbl szp, amikor Kutya felemeli Alyxet rmben, hanem mutatja a kztk lv ers ktdst is, s hogy Alyx mennyire szereti az apjt.”
Jake Nicholson: „Azt akartuk, hogy az egszrl el lehessen kpzelni azt, hogy ez egy valdi vilg, valdi szereplkkel, akik kpesek egymssal s a krnyezetkkel is interakciba kerlni. Pldul, tudjanak kezet fogni, vagy meglelni egymst, vagy felvenni valamit a fldrl s odaadni a jtkosnak. Ez meglehetsen nagy kihvssal jr, nem egyszer feladat volt. De megrte, hiszen sikerlt mg egy kicsit kzelebb hoznunk a vilgt a valsghoz.”
Matt Wood: „Miutn mindezeket letrgyaltuk, a jelenet megtervezse kezdett vette a plyaszerkesztnkben. Ekkor kerltek helykre, de mg csak nagy vonalakban, a fbb szereplk s objektumok. Az egsz csapat kemnyen dolgozik ilyenkor a lehetsges cselekvseken s a jtkos szerepn. Ha mindezzel ksz vagyunk, elkezddik a finomhangols, s megnzzk, nagyjbl milyenre sikeredett eddig. Ha mr ezek is megvannak, akkor jn egy animtor, s belltja a szereplk megnyilvnulsait, illetleg bizonyos esemnyek megtrtntt is beidzti. Ezutn a trkpet elkldtk tesztelsre, s ha minden rendben volt vele, akkor nyilvntottuk ksznek.”
Miles Estes: „Az utols jelenet, az gynevezett Breenscene volt az utols nagy feladat rsznkrl. Ez az egyedli jelenet, amin az sszes animtor egytt dolgozott. Egyikk munkjt a msik finomtotta, mg a harmadik az arckifejezseken dolgozott. J rzs volt ltni, hogy rrl rra mindenki valamivel tbbet adott hozz a kzs munkhoz. Minden nap egyre letszerbb lett a jelenet, s ez a jl sszehangolt csapatmunka eredmnye is.”
Marc Laidlaw: „Dr. Breen megformlsa nem volt egy knny feladat, de Robert Culp mindvgig ott volt a httrben, s nagymrtkben megknnytette a feladatunkat. Kismrtk vltoztatsokat javasolt, amelyek elsre nem tntek vszesnek, de ha az amber jobban odafigyel rjuk, lthat, hogy mg ezek is risi jelentsgek. valban belelte magt a szerepbe. Rengeteget ksznhetnk annak, hogy mindvgig tartotta velnk a kapcsolatot, s hiteless tette a figurt. s azt is jl tudta, hogy ha egy egyszer Nagy Testvr-szer fgonoszt hozunk ltre, azt az emberek klisnek minsthetik, s nem tallnk elgg rdekesnek.”
|