tdik rsz
Daniel D 2006.10.11. 19:01
tdik rsz
„dvzlet City 17-ben”
A Half-Life 2 trtnete csak a fontosabb helysznek neveit tartalmazta, de a konkrt vilgrl egy sz sem volt benne. Eredetileg gy kpzeltk el, hogy Gordon Freeman bejrn az egsz vilgot: egy jgbe fagyott hajrl egy vzalatti bzisig, Washingtontl a Kzel-Keletig, egy csontokkal teli vilgvge-pusztasgtl egy idegen erdtmnyig. De ahogy telt az id, a helysznek egyre egyszersdtek, s a megmaradtak is szorosabb kapcsolatba kerltek egymssal. Ketts cl vezrelte immron a programozkat: a helyszn legyen megdbbent s ltvnyos, de ugyanakkor rendelkezzen a Half-Life hangulatval is. Mr csak egy kis trtnelmet s httrsztorikat kellett hozzadni, s elkszlt az j vilg: City 17 s krnyezete.
City 17-rl ltalban
A vros architektorikus alapjul a fejlesztk a folyamatosan fejld eurpai vrosokat vettk mintul. XIX. szzadi pletek, de a harmincas, negyvenes, st hetvenes vek ptszeti stlusai is felfedezhetk. Ezutn belekevertk nhnyba a Combine-ok keze nyomt is.
Viktor Antonov: „Egy kelet-eurpai helysznnel sokkal szemlletesebben tudtuk brzolni a rgmlt sszeomlst, mint a sablonos „Amerika pusztulsa” sztorival. Ha itt jrsz, szmtalan inger hat rd: a rgi pletek, az j pletek, a kommunizmus buksa… s ez egy fontos trtnelmi hely benyomst kelti. Elhagytuk azt a fajta brzolst, amely egy kzkedvelt vmpros jtk ta Prgrl szletett, s ms aspektusbl kezdtnk hozz a munknak. Maga a Half-Life is nagyon stlusos volt, ksznheten a mdiumnak s a vltozatos helyszneknek. Szabadon vlogathattunk volna a mdszerek kzl. Szz szzalkig realisztikus helyszneket is alkothattunk volna, de nem tettk meg. Sokkal jobb a maga szrrelis, absztrakt felptsvel.”
City 17
Kezdetben fnykpeket csinltak klnfle orosz, bolgr, s romn vrosokban. Ezutn ezekbl a grafikusok kihoztak egy nyomasztbb, szrrelisabb vilgkpet.
City 17, ha megvizsgljuk a Valve Hammer nev plyaszerkesztjben, nem is akkora nagy telepls. A vastllomstl a citadellig kzvetlenl s gyorsan el lehetne jutni. Mgis, a jtkmenetben trtn fordulatok rknyszertik a jtkost arra, hogy kerlutakon kerljn jabb veszedelembe.
A vastlloms eltti tr eredetileg jval nyomasztbb lett volna, s a kivettk uraltk volna a teret. Elnyomst, hatalmat, s fktelen kegyetlensget sugroztak volna. Kimaradtak a jtkbl, csakgy, mint a rovarszemekre hasonlt kivetternyk is.
A lepusztult hzak elksztshez elbb a stb tagjai Hammerben ksztettek egy alacsony felbonts modellt, majd Softimage XSI-ben kidekorltk s virtulisan leromboltk.
Combine zemek
Szmtalan elkpzelst vgtak ki a jtkbl, ilyen vagy olyan okokbl. Egy rmlomszer knyszermunks gyrat pldul a jtkmenet oda nem illsge miatt. St, volt benne egy olyan gyr is, ahol gyerekeket dolgoztattak volna, ez azonban azrt maradt ki, mert a sztori szerint az embereket nemzkptelenn tettk, teht nincs tbb gyermekgenerci a Fldn. Ugyangy kimaradt a Vortigauntok energijt elszv erm is.
Invzis technolgia
Animtorok s grafikusok tucatjai alkottak szmos varicit a Combine stlusra. A legszembetnbb elem ezek kzl az risi falak ltezse, melyek a jtkost ton-tflen elksrik. A grafikusok emellett mesterien ksztettk el azokat a jeleneteket is, ahol a Combine technolgis pletek szinte rnnek az emberiekre.
Manhack Arcade
Volt, aki felvetette, hogy a repked borotvs robotok azrt szlljanak ssze-vissza, mert azokat elkbtott polgrok irnytjk, akik azt hiszik, hogy egy videojtkkal jtszanak. Ez papron lerva nagyszer volt, de megvalstsa kzel lehetetlen s radsul kegyetlensg is lett volna.
Lgkrtalakt
Ez a hely lett volna a jtk fordulpontja, amikor is a lzadk tvettk volna az uralmat az zem felett. Ezt a rszt trtk, s ma Nova Prospekt tlti be ezt a szerepet. Kinzetre az erdeti Combine stlus megtestestje volt. Aszimmetrikus felpts, gmblytett felletekkel, ami kiemeli a termels szrnysges rt.
Pusztasg
A legtbbet taln a City 17-en kvli rszek vltoztak. Az elkpzelsek kztt volt egy roncstemet, kiszradt tengerek, cenok, melyeket egy teleportgmb szv el. Az sszekt elem a helysznek kztt egy vastvonal volt, mely sszekttte City 17-et a lgkrtalaktval, a Depval, a Gulggal, s vgl Nova Prospekttel. Br krltte minden ms megvltozott, a vastvonal megmaradt.
A part
Eredetileg jval lnkebb helyszennek szntk: anyahajkkal, sarki kutathajkkal, hajpt szerkezetekkel. Br a helyszn jcskn meg lett nyirblva, nem kizrt, hogy ksbb mg felbukkannak valahol ezek az elemek.
Laura Dubuk: „Amikor a hatalmas mgneses darut terveztk, leutaztam Seattle dli rszre, a kiktbe, ahol tbb tucat ilyen van. A minl lethbb hats rdekben lefotztam egy prat. A kabin bels tert egy bulldzer fotja alapjn ksztettk el.“
Az eredeti tervek szerint Gordon a sztori vezrelemnek sznt vasttal jutott volna el idig. Olyan vonattal, mint a tbbi, mely ismeretlen rakomnnyal ingzik a vros s krnyke kztt. A vonal mentn depk lettek volna, ahol a vonatok zeanyagot vesznek fel, s rakodnak. Egy vglloms ideiglenesen kzbejtt volna,a tervezett Lgkrtalaktnl, amin ha keresztlverekedtk volna magunkat, mehettnk volna tovbb Nova Prospekt fel, szintn vonattal.
David Sawyer: „Az ilyen helyszneknl, mit a part, nehz sszeegyeztetni a mvszi hatst a jtklmnnyel. A jtkmenetbeli esemnyek nem mindig ktdnek a mvszi brzolshoz, gyhogy valahogy odaillv kell tennnk ket. Ez viszont gyakran a jtklmny rovsra megy. A legtbb plyt mr j nhnyszor tdolgoztuk emiatt. A legtletesebbeknl a mvszi hats tovbbi, zsenilis tleteket inspirlt. Ilyen pldul a tengerparton a vasti hidas plya, ahol a mvszet s a jtkmenet kitnen kiegsztik egymst.”
Egyenslyteremts
Gabe Newell: „Szmtalan helyszn van, amelyet kivgtunk. Magam sem tudnm megmondani, hogy mirt, de ez utlag mr gysem szmt. Ha valami kimaradt, legfeljebb jobban tudtunk koncentrlni az apr rszletekre, vagy a mr meglv dolgokra. s itt a koncentrcin volt a lnyeg. Nemcsak az adott plyt kellett tltnunk, hanem annak a szerept is, a lnyekkel, szereplkkel, fegyverekkel egytt. A legnagyobb ellensgnk az volt, hogy ha tl buzgmcsingok voltunk, s nem figyeltnk a trtnet egszre, hanem feleltlenl kidobltunk plyaelemeket. Amit ebbl tanultunk, az az, hogy a kidobott flmunkk cskkentik a kreativitst, szmunkra is, de mg a jtkos szmra is.”
Pontosan az ilyen jelleg munkavgzs ldozata lett a lgkrtalakt koncepcija is, hogy a tervezk jobban figyelhessenek az esetlegesen nagyobb kihvst nyjt helysznekre.
Citadella
Marc Laidlaw: „Mr a jtk legelejn szembestjk a jtkost a jtk legvgvel. Hiszen ha az elejn jl krlnz, ksbb ismersnek fog tallni sok helysznt, s ezltal jobban bele tudja magt lni a szerepbe. Na ez az, ami nem sikerlt a Half-Life 1-ben, de ktszer ugyanazt a hibt nem kvettk el.”
Combine propaganda
Randy Lundeen: „Helysznektl fggen kvnuk megteremteni a propaganda formjt s mrtkt. Vagyishogy tkrzze a helyi sajtossgokat. Ennek rdekben a letpkedett, sszetrt plaktok se lettek volna ritkk, ugyangy, mint az ezrt keservesen meglakol polgrok. Ez szimbolizlta volna azt, hogy a Combine-ok mzesmadzagok nlkl is elrik cljukat.”
Az utck
Viktor Antonov: „Valsgh vrost akartunk kszteni, ezrt az alapoktl modelleztk le az pleteket, ksztettnk szles sugrutakat s utckat, valamint kis siktorokat is. Azrt tartottuk ez utbbit fontosnak, mert ha valaki elutazik egy msik vrosba, ezt biztosan nem ltja belle, s ez nveli a belels lehetsgt.”
Fnyek
Kifejezetten nagy kihvs volt a csapat szmra, hogy a tbbi jtktl eltr, egyedi, ugyanakkor valsgosnak tn fnyeket hozzanak ltre. Megfigyelhet a klnbsg a kls terek nyomaszt, alkonyias hangulata s a bels terek helyenknt sejtelmes fnyei kztt.
Viktor Antonov: „A klvilg kiss szies, lehangol fnyeit a bels terekben kontrasztba lltottuk az les neonfnnyel. A fnyekbe egy kis httrelemet is becsempsztnk: a bels terek fnyei hideg fnnyel vilgtanak, melyek ismt csak a Combine uralom elnyomsra terelik a hangslyt.”
Az ptsrl
Viktor Antonov: „A legnagyobb gondot az okozta, hogy hogyan tudjuk a szpen elkpzelt terepeket a gyakorlatban megvalstani. Egy rsznk az elzetes terveket ksztette papron, mg a tbbiek egy modellez szoftverrel prblgattk a lehetsgeket. Elkldtnk egy-kt fnykpszt is, hogy vals helysznekrl ksztsenek kpeket, gy kszlt el tbbek kztt Szfiban ksztett kpek alapjn a tetterek nagy rsze. Ha elkszlt az alap, akkor nekilttunk az ideill textrkkal anyagot adni a falaknak. Majd a munka vgeztvel vilgtsi sajtossgokkal egsztettk ki azokat.”
Vastlloms
A bevezet jelenetet szndkosan terveztk meg ugyanolyanra, mint ahogy a Half-Life els rszben volt. Azonban az elsnl jval rvidebb s letszerbb lett ez a rsz.
Aaron Barber: „A vastlloms az els pont, ahol a jtkos szembesl az ellensggel, ahol azt ltja, hogy az idegenek uraljk a vilgot, de az emberisg mg llja valahogy a sarat.”
Viktor Antonov: „Eredetileg olyasmi vastllomst szerettem volna, mint az Alexandre-Gustave Eiffel-tervezte budapesti Nyugati plyaudvar, de a vgs vltozat mr arra hasonlt, mint amelyik mellett lakom Prizsban.”
A nyitjelenet szerint egybknt innen kell eljutni Kleiner laborjig. Mivel az eredeti terv szerint tl macers s sokig tat lett volna ez a rsz, ezrt ma mr egyszeren a vastlloms hta mg kell csak eljutni.
Dr. Kleiner laborja
A helyszn tele van interakcira brhat trgyakkal, amikkel a nyughatatlan jtkos kivlan elszrakozhat.
Dhabih Eng: „Olyan aprsgokra kell gondolni, mint biztonsgi monitorok, egy mini-teleport, az asztalokon csupa kis mtyr, amit mind fel lehet venni, vagy akr eldobni.”
Csatornk
Dario Casali: „Kezdetben a csatornkat telepakoltuk volna j sok ellensggel, de aztn rjttnk, hogy ez nem lenne tl lvezetes egy id utn. A jtkos elszguldott volna mellettk, s akkor hinyrzete tmadt volna, mirt nem vgzett velk, netn nem rezte volna gy, hogy az adott plyt mr tvitte. gy aztn nhny teszternk javaslatra ez a rsz trsra kerlt.”
Eli laborja
A tuds fhadiszllsnak vgleges helyt csak hosszas egyeztetsek utn tudtk helyrerakni. Eleinte volt az egy haj rakterben, megint mskor egy rejtett sziklaregben, fggkertekkel meg fldalatti kutakkal. Az egyetlen dolog, ami nem vltozott, az a kisugrzs, hogy ez a hely bks, meleg, s a klvilg veszlyei ell brmikor ide lehet rejtzni.
Ravenholm
Dario Casali: „Ravenholm mr csak azrt is rmiszt, mert a jtkos segtsget vrna, ehelyett az sszes volt szvetsgese lhalottknt ellene fordul. A flelemrzetet ersti, hogy a vros el van zrva a klvilgtl s a Combine fenyegetstl, de egyszersmind szerves rszt kpezi City 17-nek.”
Mvszek s grafikusok egy nagyobb csoportja dolgozott ssze ezen a plyn. Klnsen azok a rszek ignyeltek csapatmunkt, mint a csapdk vagy az interaktv trgyak.
Nova Prospekt
Klasszikus elkpzelse alapjn, miutn a jtkos tkzdtte magt a Lgkrtalaktn, mehetett ebbe az zembe, ahol az embereket gpek mdjra talaktjk. A trtnet folyamatossgra jellemz, hogy mg a jtk legelejn minden egszen emberi, addigra a jtk vgre mr szinte aCombine technolgia a mrvad, ahogy ezen a plyn jl ltszik.
Egy rsz, a Gunshipek hatalmas hangrja idkzben mrett tekintve jcskn sszezsugorodott, mint az egyetlen dolog az eredeti koncepcibl, ami nem olyan lett, mint eredetileg gondoltk.
Teleportok
Ahogy a jtkos egyre elrbb halad a sztoriban, gy tallkozik emberekkel, mint idegen ltformk tucatjaival. Ezt emeli ki a teleportrendszer, mely Kleiner s Eli laborjban megtallhat, ton-tflen egy-egy zugban, Nova Prospektben, s persze a Citadel szvben. Br szerencsre kinzetre meglehetsen egyformknak tnnek, a grafikusoknak nem volt tl egyszer feladatuk.
A vros hangulata
City 17-ben visszatr elemek is felbukkannak. Antennk, drtok, fstfelhk, ezek a legjellemzbbek. St, vannak olyan rszek is, melyeket eredetileg csak messzirl lthattunk volna, de ksbb a hangulat fokozsa rdekben bekerltek a jtkba. Ilyen a tetteres plya.
Viktor Antonov: „Hromfle mret trgyakbl ptettk fel a plykat. Vannak nagyok, kzepesek, s kicsik. Ezek kzl vlasztottunk hosszas mrlegels utn. Legelszr kerltek be a nagy objektumok, mint pldul a hzak vagy falak, azutn a kzepes mretek, mint a fk vagy antennk, s legvgl olyan aprsgok, mint a poszterek a falakon.”
Ami a posztereket illeti: klsre a vilghbors amerikai s orosz plaktokra hasonltanak. Szmuk azonban jcskn megcsappant, mita a tervezk inkbb Breen kivetts beszdeit kezdtk el preferlni.
Randy Lundeen: „Kt vnyi munka alatt sszegylt 4-5000 textra s 2-3000 modell. Mr meg sem tudom szmolni. Annyi biztos, hogy jcskn tbb kszlt, mint amennyire szksgnk volt. J sokat is vicceldtnk azon, hogy de j lenne elpasszolni ezeket valakinek.”
Citadella
Bels tert a totalitrius rezsimek ptszeti stlusa inspirlta. Jelents eltrs viszont, hogy minden helyisg aszimmetrikus, ami nyomaszt rzseket kelt. Klsre pedig eleinte rgimdi eurpai pletre hasonltott. Akr egy torony.
Az a rsz, amikor lthat, hogyan alaktjk t az embereket Combine rabszolgkk, nagyon pontos kialaktst ignyelt. Eredetileg mr a jtk elejn lthattuk volna. A Valve tervezi azonban ragaszkodtak hozz, hogy mg a vgleges vltozat se ruljon el tl sok mindent.
|